THE NORTHERN CONSORT
  Agenda
DE VRIENDEN VAN TNC LIVE: "William Herschel, de muzikale astronoom"
Zaterdag 02 november 2019
Doopsgezinde Kerk Middelstum


"Glorie van de Hanzesteden" met Capella Groningen olv Merlijn Wackers
Zaterdag 16 november 2019
Martinikerk Groningen


 
   
"Glorie van de Hanzesteden" met Capella Groningen olv Merlijn Wackers

Datum
Zaterdag 16 november 2019
20:15 uur


Plaats
 
Martinikerk Groningen
Entree
Toegang: in de voorverkoop 22,50 / 10,-

aan de kerk € 25;
jonger dan 12 jaar gratis / tot 18 jaar en studenten (collegekaart) € 10. 

Reserveren
Voor dit concert kunt u kaarten reserveren bij Voorverkoop: Kunst & Vliegwerk, Oude Kijk in ‘t Jatstraat 10 € 22,50 / € 10 (vanaf 22 oktober); of via reserveringen@capellagroningen.nl of T 050 3095698 € 23 / € 10,50
www.capellagroningen.nl
Glorie van de Hanzesteden

Als u een tuin met koninklijke pracht wilt bewonderen, kom dan naar Hamburg, waar men er u niet één of vijf, maar 30, 40 of 50 zal tonen die de schoonheid van prinselijke tuinen bijna, nee volledig evenaren.
Zo beschreef dichter Johan Rist in 1663 de glorie van een Hanzestad.

Ook muzikaal groeiden de welvarende steden uit tot belangrijke centra, die zich met de adellijke hoven konden meten. Capella Groningen viert daarom zijn 30-jarig jubileum met een jaarprogramma over muziek uit de Hanzesteden. Dit wordt afgesloten met een groots en feestelijk concert voor koor, orkest en solisten in de Groninger Martinikerk. Muzikale pracht en praal, waarmee de steden indertijd hun handelspartners imponeerden, met koperblazers, pauken èn het grote orgel van de Martinikerk.

Zo had Hamburg excellente Ratsmusiker in dienst, die speelden bij belangrijk bezoek of bijzondere gebeurtenissen. Voor hen schreef Thomas Selle het uitbundige Lobet den Herren, ter gelegenheid van de Vrede van Westfalen en Vivat Hamburgum, waarin alle inwoners van Hamburg lof wordt bezongen.

Lübeck had een bijzondere traditie van Abendmusiken: korte wekelijkse concerten in de Mariakerk, voorafgaand aan de opening van de beurs. Die groeiden onder leiding van Dietrich Buxtehude uit tot grootse gebeurtenissen, waarbij vanaf zes balkons, verspreid door de kerk werd gemusiceerd. Dat deze Dolby surround avant-la-lettre destijds werd ervaren zoals tegenwoordig een popconcert, blijkt uit het feit dat de Rathauswache meerdere malen moest ingrijpen om de orde bij de concerten te handhaven.
Op ons programma staan twee van Buxtehudes grootste en meest imponerende werken voor de Abendmusiken: Benedicam Dominum en Wie wird erneuet, wie wird erfreuet. In navolging van de Abendmusiken zult u deze indrukwekkende muziek vanaf verschillende plaatsen in de Martinikerk horen.

Ook het liturgische muziekleven in veel Hanzesteden kende grote bloei. Voor de Mariakerk in Gdánsk bijvoorbeeld componeerde Maximilian Dietrich Freislich zijn Dixit Dominus, een onbekend meesterwerkje, dat met zijn heldere structuren en fraaie hobopartij een voorbeeld is van de opkomende hoogbarokke stijl. Freislich was een leerling van Johann Valentin Meder, dé Hanzecomponist bij uitstek, die in meer dan tien verschillende Hanzesteden leefde en werkte. In 2019 wordt zijn 300-jarige sterfdag herdacht. Van hem staat Unser keiner lebet Ihn selber op het programma.

Dat zelfs in de Hanzesteden niet alleen voor feestelijke gelegenheden werd gemusiceerd bewijst het aangrijpende Wie liegt die Stadt so Wüste, dat Matthias Weckmann schreef voor de pestplaag van 1663 en waarmee wij ons verder zo feestelijke programma openen.

Op 16 november laat Capella Groningen, met een internationale topcast aan solisten; sopranen Elisabeth Hetherington en Christy Luth, altus David van Laar, tenor Kevin Skelton en bas Peter Kooij; het blazersensemble Copper & Zink en barokorkest The Northern Consort deze Hanzeglorie nogmaals weerklinken in de Martinikerk. Wees erbij en laat u verrassen door de muzikale rijkdom van weleer.


Terug